تاریخ : شنبه 18 فروردين 1403
کد 355

انجام اولین جراحی نفروکتومی رادیکال دربیمارستان امیرالمومنین (ع)مراغه

دکترسیروس جوانی رئیس بیمارستان امیرالمومنین (ع) مراغه از انجام جراحی موفقیت‌آمیز نفروکتومی رادیکال در این بیمارستان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی بیمارستان اولین جراحی نفروکتومی رادیکال برای بیمار 65ساله دارای توده کلیوی با موفقیت انجام شده  و  در حال حاضر بیمار در وضعیت مطلوبی می باشد . 

نفرکتومی رادیکال چیست؟

نفرکتومی به طور کلی به معنای خارج سازی و برداشتن کلیه است. این عمل جراحی به روش‌های مختلفی مثل نفرکتومی ساده و نفرکتومی رادیکال انجام می‌شود. در نفرکتومی ساده یک کلیه از بدن خارج می‌شود. اما گاهی اوقات پیشرفت بیماری خصوصاً در موارد وجود سرطان کلیه به حدی است که صرفاً برداشته شدن کلیه کافی نخواهد بود. در این موارد از نفرکتومی رادیکال استفاده می‌شود. با استفاده از این روش درمانی علاوه بر کلیه، غدد فوق کلیه و چربی‌های اطراف کلیه به همراه قسمتی مجرای ادراری برداشته می‌شود. به این ترتیب تلاش می‌شود تا از بازگشت مجدد بیماری جلوگیری شود. نفرکتومی در سرطان‌های پیشرفته کلیه نقش اساسی دارد.

عوامل سرطان کلیه
 

-سیگار کشیدن

استعمال دخانیات یک عامل خطرناک برای سرطان کلیه است و افرادی که سیگار می کشند ۵۰ درصد بیشتر در معرض این بیماری هستند. تصور می شود که دلیل ۳۰ درصد سرطان های کلیوی در مردان و ۲۵ درصد در زنان سیگار کشیدن است.

-چاقی

افرادی که چاق یا دارای اضافه وزن (دارای شاخص توده بدنی بیش از ۳۰) هستند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کلیه هستند و تصور می شود چاقی علت ۱ از ۴ سرطان کلیه است. چاقی منجر به تغییر در سطح هورمون در بدن می شود که می تواند مربوط به این خطر باشد.

-فشارخون بالا

*با توجه به اهمیت کلیه برای استمرار حیات، هر توده  خوش خیم کلیوی و ادرار خونی باید بصورت مرتب بررسی و اقدامات پزشکی انجام گیرد . لذا شهروندان می توانند جهت دریافت خدمات به بیمارستان امیرالمومنین (ع)مراجعه نمایند.

  • نوشته شده
  • در شنبه 18 فروردين 1403
  • ساعت 09