تاریخ : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
کد 371

روز جهانی فشار خون

به مناسبت گرامیداشت روز جهانی فشار خون در مورخه 1403/02/27در بیمارستان امیرالمومنین(ع) ایستگاه فشار خون دایر گردید.


فشارخون
نیروی فشاری وارده به دیواره سرخرگ ها (با ورود خون بداخل سرخرگ ها در اثر پمپاژ قلب)، فشارخون نامیده می شود. بعبارتی دیگر فشار خون یعنی فشاری که خون در هر انقباض عضله قلب به دیواره سرخرگها وارد می‌کند.
فشار خون بالا قاتل خاموش نامیده می‌شود، زیرا بی‌سرو صدا و بدون علامت شخص مبتلا را به مرگ و پایان زندگی نزدیک می‌کند و اگر پرفشاری خون در مراحل اولیه کنترل نشود، نه‌‌تنها فعالیت دستگاه قلب و عروق، بلکه سایراعضای بدن نیزدچار مشکل می‌شود.
فشار خون بالا شایع ترین شکل بیماری قلبی عروقی است که تقریبا از هر سه نفر یک فرد به آن مبتلا می شود و تهدید جدی محسوب می شود زیرا باعث می شود قلب شدید تر کار کند که نیازآن به اکسیژن را افزایش داده در ایجاد آنژین صدري دخالت دارد.
در صورتی که این مشکل تحت کنترل قرار نگیرد خطر حمله قلبی ، سکته مغزی و بیماری کلیوی را افزایش می دهد.برخی افراد می توانند با شیوه زندگی سالم ، کاهش وزن اضافی ، ترک سیگار ، محدود کردن مصرف کافئین و الکل ، کاهش مصرف نمک و انجام روشهای تمدد اعصاب فشار خون بالا را کنترل کرده آن را کاهش دهند.

به مناسبت 28 اردیبهشت مصادف با 17می روز جهانی فشار خون  جهت آگاه سازی عمومی در خصوص پیشگیری از فشار خون بالا اقدامات زیر توسط واحد آموزش همگانی بیمارستان امیرالمومنین علی (ع) انجام شد:

 -برپایی ایستگاه فشار خون در لابی بیمارستان و کنترل فشار خون همراهان بیماران و مراجعه کنندگان
 -پخش کلیپ های آموزشی در سالن های بیمارستان
 - ارائه پمفلت آموزشی و آموزش های چهره به چهره
 -برگزاری مسابقه با مضمون  پیشگیری از فشار خون  بالا و اهدای جوایز به برگزیدگان

هدف از این مناسبت ارتقای آگاهی و درک مفهوم فشارخون بالا است که با اندازه گیری دقیق فشارخون و کنترل آن عمر طولانی تر داشته باشیم.

جهت دریافت پمفلت فشارخون کلیک نمائید.
 




 
  • نوشته شده
  • در پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
  • ساعت 13